Headlines News :
Home » » Yang Di-Pertua Negeri Melaka Anugerahkan Gelar Dato’ Seri untuk Plt Gubsu

Yang Di-Pertua Negeri Melaka Anugerahkan Gelar Dato’ Seri untuk Plt Gubsu

Written By Unknown on Senin, 15 Oktober 2012 | Senin, Oktober 15, 2012


(Analisa/istimewa) Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob di Dewan Seri Negeri Ayer Keroh Melaka, Malaysia Sabtu (13/10) menganugerahkan Darjah Gemilang Seri Melaka (DGSM) yang merupakan kebesaran atau penghargaan tingkat tinggi kepada Plt Gubsu H Gatot Pujo Nugroho ST sehingga berhak menyandang gelar Datuk Seri.
Malaka, (Analisa). Provinsi Sumatera Utara dan Kerajaan Negeri Melaka Malaysia merupakan salah satu kekuatan besar yang memiliki potensi luar biasa Asia dalam berbagai aspek percaturan antar bangsa di manacanegara ke depan.
Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob dan Ketua Menteri Melaka YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam mengisyaratkan itu saat menerima kunjungan Plt Gubsu Gatot Pujo Nugroho di Dewan Seri Negeri Ayer Keroh Melaka, Sabtu (13/10).

Dalam kunjungan atas undangan negeri jiran ini, Raja Melaka yang disebut sebagai Yang Di-Pertua Negeri menganugerahkan Darjah Gemilang Seri Melaka (DGSM) yang merupakan Kebesaran atau penghargaan tingkat tinggi kepada Plt Gubsu Gatot Pujo Nugroho sehingga berhak menyandang gelar Datuk Seri dan Ny Hj Sutias Handayani Gatot Pujo Nugroho digelar Datin Seri.

Penganugerahan dilaksanakan dalam prosesi upacara resmi kerajaan yang disebut Istiadat Penganugerahan yang diawali Doa ke hadirat Allah SWT dan laporan prosesi adat sehingga Raja didampingi Pemuka Agama dan Pengetua Adat.

"Insya Allah dengan darjah kepada Tuan Yang Terutama (TYT) Datuk Seri Haji Gatot Pujo Nugroho hubungan Sumatera Utara dan Melaka semakin mesra dan harmoni," tutur Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob.

Darjah Gemilang Seri Melaka yang diterima Plt Gubsu diberikan Kerajaan Negeri Melaka kepada orang perseorangan yang dinilai memberikan perkhidmatan cemerlang kepada Negeri Melaka serta mempunyai taraf kedudukan yang tinggi.

Khusus Plt Gubsu dinilai besarnya komitmen Pemerintah Provinsi Sumatera Utara (Pemprovsu) mempererat hubungan dengan Kerajaan Negeri Malaka, Malaysia, sebagai negara serumpun mendapat apresiasi tinggi dari kerajaan negeri negara tetangga ini, antara lain melalui Dunia Melayu Dunia Islam dan telah ditandatanganinya Letter of Intent (LoI) Provinsi Kembar Sumut dan Negeri Melaka.

Usai upacara penganugerahan, Plt Gubsu dan Ny Hj Sutias mengulosi Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob beserta ibu serta Ketua Menteri Melaka YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam beserta ibu serta memberika bingkisan serta Plakat Pemprovsu.

Plt Gubsu mengucapkan syukur dan terima kasih atas penganugerahan ini. "Ini mempertegaskan komitmen kita dalam kerjasama IMT-GT, DMDI dan LoI Provinsi Kembar. Ini memberi semangat bagi kita untuk lebih meningkatkan kerjasama ekonomi, sosial, budaya dan lainnya," ujarnya.

Lebih lanjut YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam mengemukakan, apabila bersinerji dan masing-masing pihak lebih berkomitmen meningkatkan hubungan kekerabatan secara lebih harmonis, produktif dan sinerjitas maka Sumut dan Melaka akan lebih kuat di Asean bahkan Asia.

"Ini karena Indonesia dan Malaysia memang merupakan dua negara terdepan dalam Asean dan memegang peranan lebih besar. Untuk itu Sumut dan Melaka harus lebih menumbuhkembangkan segenap potensi secara terpadu," ujarnya.

Giat Bersekolah

YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam berpesan kepada masyarakat Sumut lebih giat bersekolah dan menggiatkan pendidikan agar mampu mengambil peran lebih besar ke depan dalam memberdayakan sinerjitas potensi tersebut.

Ketua Menteri optimis sinerjitas hubungan Melaka dan Sumut akan memberikan keuntungan luar biasa bagi kemajuan di segala bidang yang muaranya lebih menyejahterakan masyarakat kedua wilayah, mengingat potensi Sumut yang cukup besar dan potensi Melaka akan sangat kuat jika bergerak bersama-sama dalam era global.

Dia juga mengisyaratkan kinerji pembangunan Pemprovsu sangat sejalan dan sinerji dengan "Teras Pembangunan" Negeri Melaka yang sedang digencarkan pihaknya yaitu Perkasakan Rakyat, Perkuasakan Rakyat dan Perkayakan Rakyat.

"Pertumbuhan ekonomi tidak bermakna sekiranya tidak dapat menfaatkan rakyat. Itulah sebabnya pentadbiran kerajaan negeri ingin menjadi sebuah kerajaan yang berjiwa rakyat berteraskan kemakmuran," ujarnya seraya mengisyaratkan kepemimpinan merakyat sangat prospektif bersinerji saling menguntungkan menjadi kekuatan Asia.

Plt Gubsu bersyukur ke hadirat Allah SWT atas penganugerahan ini.

"Kita bersyukur komitmen pihak Kerajaan Negeri Melaka sangat positif untuk lebih bersinerji dengan Sumut dan berkenan memberikan penghargaan tingkat tinggi yang hakekatnya merupakan penghargaan untuk seluruh masyarakat Sumut," ujarnya.

Dikemukakan, Sumut memang perlu banyak bersinerji dengan Melaka. "Kemajuannya luar biasa. Jadi kalau kita lebih bersinerji, kita akan sama-sama lebih maju lagi," ujarnya. (rel/ir)
Share this post :

Posting Komentar

 
Support :Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. BINGKAI SUMUT - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger